På fødselspermisjon i Italia

Min kone og jeg hadde lenge snakket om å tilbringe en lengre periode i Italia, og da vi fikk vårt første barn ble det endelig aktuelt. Camilla skulle være i permisjon i et år, og jeg drømte også om å ta fødselspermisjon for å få mer kvalitetstid sammen med familien. Theo ble født i begynnelsen av februar, og i god tid i forveien begynte vi å undersøke muligheten for å tilbringe september i Italia. September er en deilig tid på året i Italia med behagelige temperaturer, gode priser på feriehus og ikke minst en lokalbefolkning i harmoni med seg selv etter en lang sommer. Å forlenge den svenske sommeren i vindunderlige Italia, samtidig som hele familien kunne være sammen, var en drøm vi ville gjøre til virkelighet.

Som et ekstra spenningsmoment på reisen valgte vi for første gang å kjøre i bil fra Sverige til Italia; et ordentlig eventyr for nye småbarnsforeldre. Det var et godt valg, og bilreisen med Theo gikk over all forventning. Med egen bil kunne vi ta med litt ekstra bagasje og ting til Theo, og da var det i tillegg plass til å kjøpe med oss litt godsaker hjem. Vi hadde blitt rådet til å begynne bilreisen tidlig om morgenen, så det gjorde vi. Vi kom oss avgårde i god tid og kom oss helt ned til Østerrike den første dagen, der vi overnattet på et klassisk og hyggelig gjestehus.

Barselsorlov i Italien
God morgen fra gjestehuset vårt i Østerrike

Min kone og jeg er meget interesserte i italienske viner og italiensk gastronomi, så vi bestemte oss for å tilbringe tiden i regionene Piemonte og Toscana. Ettersom vi skulle være i Italia i en lengre periode falt valget på en ferieleilighet, noe som gav oss mange fordeler. Ikke minst var det en stor fordel at vi kunne lage vår egen mat og spise utendørs på terrassen når det passet Theo. Den ekstra plassen man får i en ferieleilighet skal heller ikke undervurderes, spesielt hvis man sammenligner med et klassisk hotellrom.

I Piemonte valgte vi å bo i en herlig ferieleilighet på landstedet Residence Bricco Torricella, som ligger utenfor vinbyen Monforte d’Alba i vindistriktet Langhe.

Dagene på Residence Bricco Torricella begyndte med morgenmad på terrassen
Dagene på Residence Bricco Torricella begynte med frokost på terrassen
Solnedgang ved poolen på Residence Bricco Torricella
Solnedgang ved bassenget på Residence Bricco Torricella
Promenade i vinbyen Barolo
Spasertur i vinbyen Barolo sør for Alba i regionen Piemonte

Med kun fem ferieleiligheter var atmosfæren helt unik, og vi fant freden og roen vi hadde lengtet etter. Vi kombinerte avslappende dager ved bassenget med spennende utflukter i nærområdet. Blant annet tok vi for første gang med Theo på huskene på en lekeplass i La Morra før vi gikk til en vinsmaking og besøkte den severdige byen Alba. Det var såpass stor variasjon mellom våre ferie-opplevelser; noe vi virkelig satte pris på!

Etter Piemonte bevegde vi oss til Toscana, hvor vi tilbrakte størstedelen av tiden. Her valgte vi å bytte ut landlig beliggenhet med en liten toskansk by. Vi ville gjerne bli ét med lokalbefolkningen! Valget falt på ferieleiligheten Appartamento La Rocca i den sjarmerende, lille middelalderbyen Palaia.

Udsigtspunktet ”La Rocca” med panoramavue over Palaia og landskabet
Utsiktspunktet “La Rocca” med panorama-utsikt over Palaia og landskapet

Her fikk vi en romslig og stor leilighet som kunne utvides med et ekstra soverom, noe som var helt perfekt da farmor kom ned og besøkte oss noen dager. I Palaia senket vi virkelig skuldrene, gikk på spaserturer med Theo i barnevognen og kjørte rundt i vakre Toscana og opplevde alt fra Firenze til vindistriktet Chianti.

Da september nærmet seg slutten begynte vi reisen vår hjemover. På veien fra Toscana besøkte vi Gardasjøen der vi gjorde et stopp i byen Bardolino, som den dagen bød på vinfestival og deilig vær.

Tur med barnevognen i Bardolino ved Gardasøen
Tur med barnevognen i Bardolino ved Gardasjøen

Vi overnattet på et hyggelig hotell i Dolomittene helt oppe i Nord-Italia, før vi dagen etter fortsatte gjennom Østerrike og Tyskland hjem til Sverige. En fantastisk reise og ikke minst en fremragende måte å tilbringe fødselspermisjonen på. Vi kan varmt anbefale andre å gjøre det samme, og vi gleder oss allerede til muligheten byr seg igjen.

Kunne du også tenke deg å dra på fødselspermisjon eller bare en vanlig ferie i Italia?

Velkommen til oss i Escapeaway. Hos oss kan du skreddersy din reise akkurat slik det passer deg, enten med direktefly eller med mellomlanding. Pluss at du kan velge blant våre nøye, utvalgte hoteller.

Pssst…. ikke glem å sjekke ut våre unike Hideaways hoteller. Vi anbefaler også at du leier bil for å få maksimal mulighet til å utforske området du besøker.

Ønsker du å få ferietips, gode tilbud og mye spennende reiseinspirasjon  Klikk her og meld deg på nyhetsbrevet vårt

>>> Les mer om Escapeaway

>>> Les mer om våre Hideaways hoteller

>>> Les mer om Italia

Tagger fra artikkelen
Skrevet av
Mer fra Marie B.

De beste strandbuktene i Italia

Leter du etter noen flotte og fredfylte strandbukter der du kan svømme, sole...